Onderzoek

Muziek kan koopgedrag beïnvloeden.

Financial Times (20-8-2008)

Muziek in winkels kan een grote invloed hebben op het aankoopgedrag van consumenten. Tenminste, als de muziek goed aansluit op de lifestyles die een bepaald product omringen. Volgens Daniel Levitin, voormalig muziekproducer en thans neurowetenschapper, is het een ongelijke strijd die in het nadeel van de consument beslist wordt.

Levitin is hoofd van het Laboratory for Music Perception, Cognition and Expertise aan de McGill University te Montreal en auteur van `This Is Your Brain on Music`. Volgens Levitin bezit muziek het vermogen om bepaalde emoties op te roepen en chemische processen in de hersenen te stimuleren die affiniteit veroorzaken. Met mensen, maar ook met producten of merken. Het gebied in de hersenen waar muziek verwerkt wordt, regelt namelijk ook de fysieke en psychische responsen op externe stimuli. Volgens wetenschappers verklaart dat de invloed van muziek op gedrag.

Wat als een paal boven water staat, is dat slechte muziek een negatief effect kan hebben op een winkelend publiek.

Muziek kan een healing environment creëren.

Karin Dijkstra, Universiteit Twente

“Klassieke muziek in de wachtkamer van de tandarts en huisarts zorgt ervoor dat de patiënt rustiger wordt. De patiënt is, door de klassieke muziek, minder gestrest als hij de behandelkamer binnenloopt. Karin Dijkstra van de Universiteit Twente onderzocht de effecten van oa muziek in zorgomgevingen. Muziek is een element dat ingezet kan worden om een healing environment te creëren.”

Muziek verlaagt bloeddruk, hartslag en stress.

(Dr Spintge, chirurg)

"Wanneer de patiënt geopereerd wordt, krijgt hij een koptelefoon met muziek (van zijn voorkeur) op, die hij gedurende de hele operatie op moet houden. Als gevolg van het luisteren naar muziek is de patiënt minder gestrest en blijven bloeddruk en hartritme op peil. Hierdoor is een kleinere dosis van de gangbare verdovende middelen nodig dan anders het geval zou zijn, soms tot wel 50% minder.”

Muziek heeft veel invloed op de gemoedstoestand.

(Professor Daniël Levitin, neuroloog)

“Bij het luisteren naar muziek ervaren we min of meer hetzelfde gevoel als dat van een gokker die een winnende gok waagt, of iemand die net drugs heeft gebruikt'. Maar het blijft niet bij geestelijke effecten. Zo heeft muziek invloed op bijvoorbeeld onze hartslag en onze zweetklieren.?Door op de juiste momenten de goede muziek te luisteren kunnen je prestaties gedurende de dag aanzienlijk verbeteren. Zo is het bijvoorbeeld verstandig om tijdens het studeren klassiek of jazz op te zetten, terwijl popmuziek weer erg geschikt is voor tijdens het sporten.”

Muziek kan de beleving (smaak) van een produkt versterken.

Prof. Adrian North, Heriot Watt Universiteit.

"Voor de eerste keer is bevestigd dat muziek smaak beïnvloedt. Onderzoek toont aan dat wanneer energieke, zwaardere muziek wordt beluisterd, cabernet sauvignon wijn zestig procent krachtiger, rijker en robuuster smaakt dan in een situatie waarin geen muziek klinkt. Het onderzoek in de faculteit voor toegepaste psychologie is gebaseerd op ‘cognitive priming’ theorie, wat suggereert dat muziek specifieke gebieden van het brein stimuleert."

Muziek kan sturend zijn in consumentengedrag.

Adrian C. North, David J. Hargreaves, en Jennifer McKendrick, Universiteit van Leicester.

"Gedurende een periode van twee weken klonk er om de dag afwisselend Franse en Duitse muziek bij een display met Duitse en Franse wijn. Franse muziek leidde tot significant hogere verkoop van Franse wijn. Duitse muziek leidde tot hetzelfde resultaat voor Duitse wijn. Klanten bleken zich niet bewust te zijn van dit effect van muziek op hun keuzegedrag."

Muziek kan verblijfsduur, besteding en aankoopgedrag in winkel beinvloeden

Charlotte Hardie, Retailweek UK. Augustus 2008

"Ooit van radiostation veranderd vanwege de muziek? De neiging gehad een café of restaurant uit te lopen vanwege het gebrek aan goede muzikale smaak? Onderschat dan niet het belang van muziek in uw winkels. Onderzoeken van vooraanstaande onderzoekers hebben aangetoond dat muziek in staat is de verblijfsduur, het aankoopgedrag en de feitelijke bestedingen in de winkel te beïnvloeden. In een tijd waarin retailers moeten vechten voor iedere euro die consumenten uitgeven, zou muziek wel eens cruciaal kunnen zijn bij het verhogen van de conversie in uw winkel."

Extra onderzoek

- Music Psychology and Behavior - Effects of Sound on Shoppers and Restaurant Patrons
- Musik im Kaufhaus